Jak reagować, gdy dziecko ogląda pornografię?
„ Okazało się, że nasz młodszy, dziesięcioletni, syn ogląda pornografię. Wszystko wyszło na jaw, gdy nie poszedł do szkoły, bo był chory. W wolnym czasie zaczął oglądać filmiki, które wcześniej pokazywał mu kolega w szkole. Co mamy robić? Jak zareagować? Na razie mąż zabrał mu telefon. Czy powinniśmy mu go oddać?”
Zdjęcie: http://edition.cnn.com
Rodzice mogą być zdenerwowani tym co odkrywają ich dzieci, i mogą nie wiedzieć jak zareagować, co zrobić. To naturalna reakcja na taką sytuację. To zapewne trudne doświadczenie, zarówno dla niektórych rodziców jak i dzieci. Takie sytuacje się zdarzają (nieintencjonalnie dziecko może natknąć się na takie treści również w domu), choć z doświadczenia wiemy, że nie służą one dzieciom.
Szkodliwość obejrzanych treści zależna jest od wieku dzieci, ale przede wszystkim od poziomu rozwoju dziecka ( w tym skali doświadczeń życiowych, różnic indywidualnych i kontekstu społecznego w którym dziecko żyje) i może:
- wpływać na percepcję własnego ciała
- zachęcać do zachowań odbiegających od normy
- modelować zachowania niepożądane
- przedstawiać nieprawidłowe znaczenie seksualności i rozwoju człowieka
- nadmierne pobudzać
Cenne jest by rodzic mógł porozmawiać z dzieckiem na temat tego co obejrzało:
- nie oceniał - dobrze by dziecko miało poczucie, że może opowiedzieć o tym co się zobaczyło i nie zostanie automatycznie obarczone emocjami rodzica. Warto by rodzic nie reagował nerwowo. I zawsze w takich sytuacjach próbował zebrać jak najwięcej informacji od samego dziecka. Co ono o tym sądzi? Jak się czuje?
- dobrze jest uświadomić dziecko, że prezentowane treści pornograficzne są wymyślone i nie przedstawiają tego jak wygląda seksualność dorosłych.
- dzieci interesują się sprawami własnego ciała i seksualności. Warto stworzyć przestrzeń do takich rozmów i móc odpowiadać na potrzeby poznawcze dziecka. Jeżeli pojawia się trudność w rozmowach na tematy intymne (też w przypadku, kiedy rozmowy rozpoczynamy, gdy pociecha jest nastolatkiem) warto skorzystać z dostępnych materiałów edukacyjnych, np. książek, które możemy zaproponować dziecku.